Nieuwe openbare basisschool in Waddinxveen

18 juni 2024
Na de zomervakantie opent Stichting Klasse de deuren van een nieuwe openbare basisschool in Waddinxveen. Deze nieuwe school, met de naam obs De Gouwe, start na de zomervakantie met twee kleutergroepen op de locatie van het Coenecoop College, waar nu ook al een dependance van de Dick Bruna school is gevestigd.

Door de razendsnel groeiende wijk Park Triangel is er een flink tekort aan onderwijsplaatsen in Waddinxveen en staan veel kinderen op wachtlijsten. Ouders moeten hierdoor uitwijken naar scholen buiten Waddinxveen. Omdat het tekort zo nijpend is, heeft Stichting Klasse het initiatief genomen om een nieuwe openbare basisschool te starten. Stichting Klasse houdt meerdere openbare scholen in stand in het Groene Hart, waaronder de Dick Brunaschool en de Theo Thijssenschool in Waddinxveen. Deze twee scholen zijn al zo gegroeid dat de groepen les krijgen op meerdere locaties.

"Gezien de enorme wachtlijsten en de toenemende vraag naar openbaar onderwijs zien wij voldoende mogelijkheden om een nieuwe school te starten", aldus Friedo Hegie, bestuurder van Stichting Klasse. De nieuwe school zal het eerste jaar onder de vleugels van de Dick Brunaschool en de Theo Thijssenschool starten met alleen kleutergroepen, maar gaat de komende jaren uitgroeien tot een volwaardige school. Elk jaar komen er nieuwe groepen bij en de leerlingen kunnen de volledige acht jaar doorlopen op De Gouwe. Klasse is nog met de gemeente in gesprek over een permanente locatie voor de school in de buurt van Park Triangel.

Obs De Gouwe organiseert twee voorlichtingsbijeenkomsten op 3 en 4 juli voor ouders van kinderen die in schooljaar 2024/2025 vier of vijf jaar oud zijn. Na deze bijeenkomsten kunnen ouders hun kind aanmelden. Aanmelden voor de bijeenkomsten kan door een mail te sturen naar info.obsdegouwe@stichtingklasse.nl.